NEDERLANDS / ENGLISH / NGT / AUDIO / EENVOUDIGE TAAL


ARTIKEL 1


In Nederland behandelen we iedereen op dezelfde manier. Natuurlijk alleen als de situaties hetzelfde zijn of heel veel op elkaar lijken. Discriminatie mag niet.

OVER HET WERK


Vanaf 1798 is Artikel 1 wel op zes verschillende manieren opgeschreven. Dat komt omdat we in Nederland steeds meer gelijkheid kregen. We kregen die gelijkheid doordat Nederlanders hier actie voor voerden. Het kunstwerk bestaat uit portretten van elf van deze actievoerders. De kunstenaar heeft samen met hoogleraar Sawitri Saharso en hoogleraar Mieke Aerts Nederlanders gekozen die heel belangrijk zijn geweest voor gelijkheid in Nederland. Sommigen van hen zijn heel bekend en anderen minder. Je kan natuurlijk nooit in één kunstwerk alle manieren dat er meer gelijkheid is gekomen, verbeelden. Dat hoeft ook niet. Het kunstwerk geeft Artikel 1 een gezicht. Alle personen in het kunstwerk zijn bijzondere, moedige en inspirerende Nederlanders. Zij streden met hun woorden en acties voor meer gelijkheid in Nederland. Het kunstwerk laat Nederlanders zien die zich hebben ingezet voor gelijkheid. Zonder dit soort mensen was Nederland veel ongelijker geweest. Dat is belangrijk om te onthouden. Wij moeten er voor zorgen dat er gelijkheid is en blijft in Nederland.
All work © Jan Hamstra    January 2022